Tipsa om bärsele!

Jag har funderat på att skaffa en bärsele, men har inte riktigt på klart om vilka märken det finns och vad man ska tänka på när man väljer. Har ju hört att det finns ergobaby, manduca och babybjörn typ, finns det andra eller är det dom som gäller? Babybjörn tycker jag mig åtminståne ha hört nåt om att babyn sitter "fel" i, typ att benen hänger typ rakt ner istället för att de stöds under låren också, eller nåt sånt. Sant/falskt?
 
Nån med erfarenhet? Har man ens användning av en sån!? Tänker att det både skulle va bra att ha här hemma då han gärna är i famnen och ännu så ostadig att man alltid måste hålla i med båda händerna, och att ha typ om man ska nånstans vart man inte orkar släpa med vagnen men ändå har tänkt röra sig mycket (bilstolen är ju så jääkla tung att kånka omkring på!). Är det nån skillnad om man köper ny eller begagnad (tänker på om de typ kan bli lösa/slappa med åren?)? Hur länge kan man använda selen, alltså hur gammalt barn kan man ha i den, och hur lång tid åt gången?
 
Vill ju ha nån som stöder barnet bra och som även är bra och stadig åt föräldern så att man inte tex blir trött/sjuk i axlarna/ryggen medsamma.
 
Vardag | |
#1 - - Malin:

En ergonomisk bärsele är att satsa på. Polkuped.fi har ju börjat sälja Ergobaby nu. Bra service och lokalt företag. De hjälper gärna till att välja modell :) jag hade en manduca åt sonen men tyckte inte om den riktigt. Skulle hellre testa Ergobabyn, har hört den är bra!

#2 - - Nina:

Vi har en Manduca som vi nog varit riktigt nöjda med :) Har dock hört att om man är kort/smal så har Ergobaby bättre passform.
Babybjörn skulle jag personligen aldrig köpa, som du skrev så sitter små babyn fel i dem. Har dock för mig att jag hört nånstans att modellen 360 ska vara ok, men nää... För dåligt rykte i "bärsvängarna" för att jag ska rekommendera.

#3 - - PS:

Jag har haft en manduca åt båda båånen...köpt begagna från huuto...var i prima skick. Supernöjd!

#4 - - Anonym:

Har köpt en ergobaby åt vår son (vi fick barn på samma dag :) ) och de jag ha hunnit test den är an super, lätt att få på och killen sitter bra i den. Även storesyster på 2år trivs bra i den om man lägger den på ryggen, så läng går den att använd. Så den rekomenderar jag. / Ellinor

Svar: Oj va kul med födelsedag på samma dag! :) Det låter ju som att alla som testat är nöjda med ergobaby och super att man kan ha t.o.m en 2 åring i den!
Elisabeth Sundqvist

#5 - - Carro:

Ergobaby vet du ju att jag gillar! Babybjörns bärselar klassas inte som ergonomiska, så vill du att både du och Oliver ska ha det bekvämt ska du köp en ergo elr manduca. (Så synd att babybjörn är ett så rikt företag så de har råd med reklam överallt........ -_-) Ergobaby finns vid prisma (Y)

#6 - - Malin:

Nina: babybjörn har ingen 360 modell, det är Ergobaby som har den. Nyaste modellen och lär vara riktigt bra! Babybjörns motsvarande är väl Babybjörn One :)

#7 - - Carro:

Ok kuna ju int håll mej så ja skriver ett inlägg om dehär så får du se skillnaderna mellan ergo och babybjörn (Y) (Y)

Svar: Hahah bra då ja kan va din blogginspiration ;))
Elisabeth Sundqvist

#8 - - Anonym:

Manduca e bra, jag har burit vår son i den från att han var spädis tills han var runt 3 år. Har gått jättemycket med den på magen och ryggen och har alldrig fått ont eller blivit trött i axlar eller rygg. Enkel att sätta på också, fixar allt själv förutom att knäppa det översta spännet när jag bar honom på magen som spädis. Men man kan ju alltid fråga första bästa främling på gatan om hjälp ifall man inte har någon med som kan hjälpa, det gjorde jag många gånger vid Prisma den första tiden när jag inte ville sätta ner honom i shoppingvagnen...

#9 - - Marie:

Babybjörn har en ny modell där "one" som någon skrev om här innan. Där sitter barnet med benen i samma ställning som i manducan och ergobabyn. Dessutom har den modellen samma ergonomiska remmar runt midjan och axlarna som ergobabyn. Själv fick jag aldrig min bebis att passa i ergobabyn och i spädbarnsinlägget vägrade han bli intryckt. Först nu när han var 6 månader satt han bra i ergon men nu är han för nyfiken för att vilja sitta vänd mot mig (har ergobaby original) så det går ändå bäst framåtvänd i babybjörnen.

#10 - - Anonym:

Rekommenderar verkligen Manduca av egen erfarenhet! Men jar int testat ergobaby..men den lär ju vara lika bra!

#11 - - Malin:

Har en kompis som säljer sin Ergobaby original (nyskick) för 50 lappen (om ja int minns fel).

Svar: oj! den sku jag ju nog va intresserad av isf!! :)
Elisabeth Sundqvist

#12 - - Malin:

Ska höra med henne!

#13 - - Anonym:

Tyvärr är ergon reserverad, en på kö...

Svar: okej! Blir köpet av nån anledning int av med dem två så köper jag den gärna. :)
Elisabeth Sundqvist

#14 - - Anna:

Har en Babybjörn one och är supernöjd med den. Den är ergonomisk och bekväm samt enkel att ta av och på. Både jag och lill tjejen trivs med den 😃 Ett plus för att man kan bära barnet framåtvänt när de blir större samt på ryggen.

Upp