Babysim och tankar om kvällstillägg

Idag ska vi för andra gången på babysim!
Vi började ju förra söndan och det gick riktigt bra, och oj va killen var trött efteråt! Somnade redan på väg till bilen, hehe. Då visade de ju mest de olika greppen åt oss och vi måra nu bara på där en stund så han skulle få bli van med vattnet. Får se hur det går idag! Jag skulle ju vilja ha bilder av Oliver därifrån men är lite skeptisk till om man vågar ta telefonen ut till bassängen (man får ta bilder bara ingen utomstående syns i bilden). Men gamla digikameran kanske man sku våga ha med..
 
 Ska se om jag skulle ta mig ut på länk sen ikväll! Har inte sprungit sen förra söndan så det börjar nog pirra i benen snart nästan heheh. 
 
 
Jag har börjat fundera om man borde prova ge till lite ersättning på kvällen innan han far o sova efter att han ammat? Jag har ganska länge tyckt att brösten känns ganska tomma på kvällen och flera nätter har han bara sovit 5-6 timmar i sträck nu och han kunde ju sova 7 timmar förr. Han äter tills mjölken är slut och int gnäller han, men det är nog som att det sku rymmas mer in ännu. Försökte pumpa ur det sista igår och han drack upp det och såg nog typ ut som "jaha, får int ja namejr?". Men somnade nog sen. Och vaknade efter ca 5½ timmar. Han är ju ändå ganska stor (nästan 7,5kg) så det är ju kanske inte jättekonstigt att han behöver ganska mycket speciellt på kvällen. Tankar?
 
#1 - - Anonym:

Vi tog nog med telefonen och fotograferade vår baby på babysim. Såg att någon annan också gjorde det, så tror nog det är okej. 😊

Svar: Jo alltså det stod i infopappret att man får fota bara ingen annan än egna barnet o föräldern syns, och jag är nog bara så rädd om min nya telefon o vill int riskera att den blir blöt. :) Men tror vi tar med digikameran idag som vi ändå int använder så mycke mera så de int är så farligt ifall den sku råka bli våt! :)
Elisabeth Sundqvist

#2 - - Anonym:

JA,ja tror att det är en bra plan :) vi ha hela tiden gett så myki mjölk (nu mat,gröt) som de bara rymms in så hon orkar sova hela natten så go for it,säger jag! Dom växer ju så de knakar så int konstigt att dom vill ha mera mat :) Vi börja ge smakportioner strax före 4 mån. Å kvällsgröt vid 5 månader! Å sen ha vi bara mata åpå så myki hon vill ha :) vi har ett matvrak! :)

#3 - - S:

Jo, du kan säkert börja ge ersättning om du vill, men ofta har de också en period där kring 3-4 månader då de äter oftare (har både att göra med att de reglerar mjölkmängden samt att de utvecklats psykiskt och ofta då vill ha mera närhet/trygghet i form av att de ligger och snuttar på bröstet). De flesta bebisar kring 3-4 månader vaknar alltså oftare på nätterna förrän det lugnar ner sig igen mot 4-5 månader :)

Svar: Okej, de visste ja inte. :) Tror vi ska försöka hålla på som vi gör nu en tid ännu o se om de blir bättre om några veckor, sålänge han ju faktiskt inte gnäller om mer utan nog är nöjd som de är. :)
Elisabeth Sundqvist

#4 - - J:

Som i kommentaren ovan så brukar det vara så att barnen kräver mera mjölk vid 3-4 mån, och då är det bara att amma oftare, mjölkmängden regleras (i normala fall) därefter. Om man fortfarande vill amma så finns det en risk att brösten inte hänger med om man börjar ge ersättning och så kan barnet hellre börja ta flaskan istället för bröstet i.o.m att det är enklare att suga ur en flaska. :) För mamman kan det dock kännas tryggt att veta att babyn är mätt då man ser hur mycket som det äter om man matar ur flaskan, så man kan se saken ur många olika sidor. Det känns motigt att vakna oftare när man är van att få sova ett visst antal timmar i sträck men det svänger nog. :)

Svar: Ja de e just därför jag inte gett till tidigare, då jag är rädd att min mjölk sinar sen isåfall o eftersom att amningen annars funkar så bra så vore ju det synd.. Att han tar flaska bra vet vi redan då jag ju nog pumpar flera gånger i veckan och S då matar, har inte märkt att han ännu åtminstone ammar sämre fast han får på så sätt ibland. :)
Elisabeth Sundqvist

#5 - - M:

så tänkte jag också när vår kille var i kanske samma ålder men jag fortsatte bara amma och nu vid ett års ålder har han äntligen börjat sova bra, vaknar fortfarande 1-2 gånger per natt trots han äter som en häst innan. så jag tror inte att bebisar sover längre bara för att de får ersättning också, visst, vissa kan sova längre men det behöver ju inte garantera en längre sömn. och har du mjölk till senare under natten och killen är nöjd så är väl allt ok? jag har läst nånstans att bebisar inte har lika långa nätter som vuxna och att 5-6 timmar sömn utan uppvak är bra. men allt går ju att testa så vet man ju.

#6 - - Annika:

Tänker som föregående att det har med åldern att göra. Om han är nöjd med det han får av dej och inte klagar före han somnar så har han ju fått tillräckligt :) men känner nog lika att brösten känns väldigt tomma :/

#7 - - Anna:

Vår lillis är 4,5 mån. och hon har redan i en månads tid fått välling till natten, först blandat med ersättning och nu enbart välling. Som ett litet tips bara :)

#8 - - S:

Måste bara tillägga att vår son vaknade ca varannan timme i 5 veckor där mellan 3-4 månader så de kan ta länge innan det lugnar ner sig :) så håll ut ifall du vill fortsätta helamma! Sedan då vi äntligen skulle ha fått börja ge honom fast föda började han sova bättre. Nu är han 4,5 månader och jag helammar ännu för att det funkar så bra igen :)

#9 - - Anonym:

Han beställer bara mera bröstmjölk nu, vid 3mån. helt enl. handboken. Lycka till. fr. moster G. [email protected].

Upp